Narodni pohár – potřebujeme ho ještě? A jaký?

22. července 2015 v 13:58 | Mr.Tvola
Před dávnými časy (dobře asi před 13 lety, ale to už si stejně většina lidí co dneska Kendó cvičí nepamatuje) vznikla tahle věcička, které říkáme Národní Pohár Kendó. Prošel jsem si ho celkem důkladně jako účastník-závodník, jako organizátor i jako rozhodčí. Po třinácti letech nabízím svojí bilanci této části Kendó života v ČR.



Jak a proč to vzniklo?

V době před NP samozřejmě probíhaly Kendó turnaje také. V době kdy jsem začínal cvičit Kendó (1992) tu byl prakticky jen jeden turnaj a to mezinárodní Toru Giga (tenkrát se jmenoval jinak), který známe i dnes. Jeden turnaj za rok je samozřejmě málo a tak za zkušenostmi ze šiai se muselo jezdit do zahraničí. Bylo to samozřejmě v situaci, kdy tu byl jeden klub, kam když na trénink přišlo 10 lidí, tak to bylo fakt hodně. Pomalu se rozjížděly další kluby (Fudóšinkai v Budějovicích a Sandómon v Praze) a tak vznikla šance pořádat další turnaje pro domácí Kendisty.

Turnaje se pořádaly více méně náhodně a nepravidelně a lidí, co cvičili bylo samozřejmě málo a těch, co by se chtěli obtěžovat a kvůli cvičení nedejbože někam jet, ještě míň (to se moc nezměnilo dodneška :D). Žádný systém v tom nebyl, prostě se pár lidí na jaře rozhodlo, že udělá turnaj a bylo. Příští rok bylo v říjnu ošklivo a tak se udělal na podzim :-D Účastníků bylo minimum, úroveň soudcování si asi ani nedokážete představit (rozhodčí to brali spíš podle pocitu, pravidla prakticky nikdy nikdo nečetl), úroveň soubojů radši nechme bez komentáře. Pamatuju si turnaj s 8 lidma v Praze, pamatuju si turnaj v Českých Budějovicích, kterého se zúčastnili pouze Pražáci, protože místní plně vytížila organizace akce. Turnaje někdy byly, někdy ne. Jediná stálice byl turnaj Toru Giga (jediný mezinárodní) a i ten nebyl pořádán pravidelně každý rok (to začalo až od roku 1998). Nějaké jakž takž rozumné Šiai zkušenosti (relativně) měli stejně jen lidi, co jezdili na turnaje do zahraničí a to stejně byly tak 1 - 4 za rok a to do toho počítám i ME nebo nedejbože MS.


Po vzniku ČFK a rozšíření Kendó komunity o další kluby začala vznikat potřeba mít tu více turnajů a mít je +- pravidelně. Tak vznikl v roce 2001 Národní Pohár Kendó, což byl každoroční seriál turnajů (původně myslím čtyř), ze kterého se sbíraly body od žebříčku a ten nějak dal dohromady pořadí úspěšnosti jednotlivých borců. Na konci "sezóny" se pak vezme 8 nejlepších a ti si to rozdají spolu ve v "play-off" na Mistrovství ČR v Kendó. Národní Pohár tedy dal věcem řád, turnaje se začaly pořádat víceméně pravidelně a namotivoval více lidí, aby se turnajů zúčastňovali, což mělo jednoznačně pozitivní efekt na úroveň Kendó v ČR. Lepší úroveň turnajů začala tlačit na lepší úroveň soudcování, což později dalo za vznik systému vzdělávání rozhodčích u nás a úroveň rozhodcování se za neuvěřitelně krátkou dobu rapidně zvedla (kverulantů, co si dneska stěžují na rozhodčí bych přál vidět, jak to vypadalo tak před 15 lety :-D Ale samozřejmě jen ať remcají dál, často mají vlastně pravdu). Jednotlivé kluby začaly získávat i srovnání v tom, jak se turnaje pořádají v ostatních klubech (hlavně těch zkušenějších) a to mělo velmi pozitivní dopad na úroveň organizace jednotlivých akcí (pamatuju si, že jsme přijeli na turnaj do Brna, tam jsme zjistili, že nejsou praporky a prakticky nebylo nic připrvené, museli jsme připravit nalosování, registrace, systém turnaje, samozřejmě všem vysvětlit pravidla atd…). Zavedení kategorie žen také přineslo určitě jen pozitiva a stejně tak to snad přinese i nedávné zavedení kategorie juniorů.

A jak je to teď a v čem je teda problém

No a když se rychle přesuneme do současnosti, tak ten systém tu stále je a stále běží s minimálními změnami. Jenže - je to dobře?

Dnešní situace je úplně jiná, než byla před těmi +- patnácti lety. Tehdy šlo o to, aby se tu vůbec něco začalo dít. Systém, který tenkrát vzniknul, byl super pro tehdejší situaci, ale dnes se domnívám, že se stává brzdou.

Problém je, že aby fungovalo to bodování a žebříček, je potřeba ten systém mít uzavřený. Turnajů NP se tak mohou zúčastňovat pouze členové České federace Kendó a neumožňuje zúčastňovat se nečlenům, například zahraničním kendistům. Na turnajích NP se tak spolu neustále pořád dokola a dokola střetávají ti samí lidé.

Zastánci stávajícího systému tvrdí, že to je proto, aby dobře fungoval ten systém bodování a žebříčku, pokud by se na turnajích objevovali lidé z venku, tak by třeba nedostávali body do žebřícku a celý systém by pak zkreslovali. Další tvrdí, že to je "národní" pohár, a tedy cizinci v něm nemají co dělat. A tak tu pořád dokolečka bojují na dnes 5 turnajích ročně stále ti samí lidé. A jelikož drtivá většina účastníků zná jen tyto turnaje a na jiné (do zahraničí) nejezdí, vzniká tu postupně izolovaný český rybníček na kterém si tu hrajeme sami. Takoví lidé se pak hrozně moc diví, když vyjedou na šiai někam ven, kde poznají úplně jiný turnaj, jiné návyky kendistů … Pak se říká "nojo, oni tam mávají ty zásahy úplně jinak, oni to Kendó tam mají úplně jiné, to jsi ale hloupý, že jsi neodjel trénovat na rok do Německa/Francie/Itálie atd…"

Domnívám se, že je potřeba systém změnit a otevřít. Na šiai potřebujeme bojovat s co nejvíce typy různých bojovníků a stylů. Bez ohledu na výhru nebo prohru nás takovéto zápasy obohatí a posunou dál. Jenže my si tu sami sobě takovou možnost vlastně upíráme. Ptám se, co je pro nás cennější? Náš lokální systém bodů a žebříček anebo možnosti širokého srovnání na minimálně Evropském poli? Jednoznačně beru to druhé.

Nechci říct úplné NE Národnímu Poháru, ale chtěl bych, aby se stal otevřenější. Bylo by super pořádat Sacuki a moct tam pozvat kendisty z Německa nebo Polska nebo ze Slovenska nebo další. Kromě vzájemné výměny zkušeností bychom mohli navázat kontakty na lidi, učitele, kluby… A tato možnost by byla určitě zajímavá i pro zahraniční Kendisty. Tohle by podle mě bylo mnohem větším přínosem, než nějaký ten křišťálově čistý žebříček a body.

Nesouhlasím s těmi, kdo chtějí mít systém NP uzavřený, protože to je "náš národní" pohár a nechtějí "aby nám sem nějaký Maďaři jezdili vyhrávat turnaje" (tyto a ještě lepší věci jsem slyšel při debatách na toto téma). Myslím, že takoví lidé nepochopili, že zisk ze šiai není medaile, ale zkušenost a růst skillu. Já bych docela chtěl, aby to ti Maďaři dělali, protože si myslím, že by to českému Kendó pomohlo mnohem více než to, co tu máme teď.


Samozřejmě tu nejsou všichni Kendisti zmatení a neschopní, když se dělá nějaké mezinárodní šiai. Naopak tu máme mnoho šikovných a úspěšných fighterů, kteří to krájí všude, kam se dostanou. Jenže to je poměrně malá skupina lidí (hlavně členové reprezentace a někteří další) ve srovnání s celkovou Kendó populací, která pořád nikdy ty "Maďary/Francouze/Italy…" neviděla a nezažila a určitě by to potřebovala.

Iaidisti to už pochopili celkem dávno a všechny turnaje, které pořádají, jsou otevřené pro všechny zájemce odevšad k velkému přínosu všech. Například Mistrovství Polska (BTW aktuálních evropských šampionů) nebo Maďarska jsou otevřená a zúčastňují se jich i čeští iaidisté. Nikdo nemá problém, když pražský turnaj vyhraje borec ze Slovenska nebo Polska. A žebříček a body nepotřebují.

Prosím nevykládejte si to špatně - mám ohromný respekt k lidem, kteří na NP pracují, hlavně k Pavlovi Štěpánovi, který ho administruje, ale i ke všem lidem, kteří zcela nezištně věnují obrovské úsilí a spoustu času při pořádání akcí NP. Dělají skvělou práci a bohužel jí málokdo opravdu ocení a málokdo jim v jejich práci pomůže.

Jsem přesvědčený, že systém je zralý na změnu a že jsme s Kendó v ČR dospěli do stavu, kdy ta změna je potřebná. Chtěl bych turnaje, co se dnes pořádají v rámci NP otevřené pro všechny zájemce z ČR i zahraničí. Co vy?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Mája Mája | 23. července 2015 v 17:55 | Reagovat

pěkné a souhlas, taky bych to otevřel. Hezky zpracované textově ;-)

2 mr-tvola mr-tvola | 23. července 2015 v 18:08 | Reagovat

Děkuji ti náčelníku, že ses mě zastal :D

3 Ondra Ondra | 23. července 2015 v 19:38 | Reagovat

Dle mě by bylo ideální, aby se turnaje otevřeli pro zahraničí, české kendo potřebuje konfrontaci s cizinou a věřím, že naši bojovníci jsou dostatečně dobří, aby se tu nestávalo, že turnaje budou pravidelně vylupovány fightery třeba z Maďarska. Co se týče play-off NP, zachoval bych stávající strukturu a žebříček pro NP sestavoval z výsledků čechů na turnajích.
Samozřejmě bychom mohli i přizvat prví tři cizince v žebříčku, abychom naší scénu kompletně otevřeli, ale to už je delší diskuzi :-P

4 Daniel Daniel | E-mail | 28. července 2015 v 14:14 | Reagovat

Naprosto souhlasím s otevřením NP široké mezinárodní veřejnosti. Prospěje to především českému kendu a jeho členům.  
Je důležité získávat zkušenosti ze zahraničí, ale někdo brblá, že je to drahé, asi ano, ale tohle je způsob jak přitáhnout zahraničí k nám.
Skvělý bod pro jednání VV.
Díky

5 Marián Bartko Marián Bartko | E-mail | Web | 26. dubna 2016 v 19:57 | Reagovat

Skvelý príspevok. Kendo síce necvičím, ale viem ako to je napr. v iaido v Polsku. Tam sa pravidelne bojuje o "Puchar Polski", čo je vlastne to isté ako NP. Keď sme ako prví z Hikari Dojo prejavili záujem prísť, tak nás za to takmer vybozkávali. Tradiční víťazi prestali spať na vavrínoch, lebo zistili, že im to s tou výhrou nejako nefunguje a začali zase poriadne cvičiť (výsledky viď EIC2015, EIC2016). A čo sa týka bodov? Tie sa prideľujú spravodlivo podľa výsledkov a v tabuľke sú pekne zoradení domáci aj zahraniční. Aby sa tí domáci mohli pekne obávať o svoje miesto v tabuľke :-D . Ešte sa to síce nestalo, ale Poľský pohár môže vyhrať ktokoľvek. Takže držím palec v reorganizácii NP, pretože to Českému kendo môže len prospieť. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama