Vaše Kendó (Iaidó) stojí za prd? Třeba za to nemůžete!

28. května 2014 v 14:37 | Mr.Tvola
No asi většinou můžete a hledání výmluv normálně nikam nevede :-D Ale málokdo přemýšlí o tom, jak velký vliv na naše cvičení má vybavení, které používáme. Pojďme se podívat, co všechno může nevhodná výstroj a výzbroj způsobit - možná se budete dost divit. A koneckonců trenéra můžete propustit vždycky :-D



Příliš se předkláníš, tvoje rovnováha je napytel! Nezakláněj hlavu!

Pokud vás vaši učitelé nebo sempajové častují něčím podobným, je chyba buď ve vás, ale taky to může způsobit třeba špatný men, respektive men, který není přesně pro vás.

Běžný men (dospělácký) má 13 nebo 14 horizontálních mřížek. Mezi šestou a sedmou (shora) je mezera trochu větší a právě touto mezerou byste za vzpřímeného postoje a rovně držené hlavy měli pozorovat soupeře. Ta mezera (jmenuje se monomi) zkrátka musí být přímo před očima. A teď to přijde - když je ta mezera jen o kousíček výš, bude vás to nutit sklonit hlavu dolů a aniž byste po tom nějak toužili nebo o tom vědomě uvažovali, to změní držení vašeho těla. Stejně tak stačí, aby ta mezírka byla o něco níž, a zase se bude nevědomky zaklánět. A takhle můžete cvičit třeba měsíce nebo celé roky aniž byste si to uvědomovali nebo věděli proč. A špatná pozice těla při postoji se ještě zhorší pří výpadu a pozice při zásahu a po zásahu bude ještě více předkloněná/zakloněná (znemožní vám například dobře reagovat na protiakci soupeře). Pokud se budete zaklánět, hůře dosáhnete na soupeře, do sekání budete zapojovat jiné svaly než byste měli, snadno ztratíte rovnováhu, vaše práce nohou bude nejistá, atd. atd. Když budete příliš předklonění, opět nebudete moci dobře používat práci nohou a špatně se budete přesouvat, budete špatně zasahovat soupeře, vaše seky budou příliš těžkopádné a naopak pro soupeře bude snadné zasáhnout vás ... a nedejbože když ten dobrák do vás pak trošku strčí ...

Prostě stačí pár centimetrů (i méně) a vašemu cvičení to způsobí velké problémy. Samozřejmě to také má následky zdravotní, cvičení ve špatném postoji namáhá svalstvo i páteř (zejména krční) a může způsobit bolesti i horší potíže. Špatná pozice těla je také překážka pro správné dýchání.

Proto myslím, že tenhle problém (špatně usazené monomi před očima) je ze všech zde uvedených nejzávažnější.


Pokud je mezera pro výhled nízko, dá se to trochu kompenzovat třeba tím, že men trochu vypodložíte (dáte si tam třeba tenguj navíc). Řešení je i men, který má místo mřížek před očima plexisklo (je ale trochu drahý a taky budete vypadat poněkud exoticky). Ale nejlepší je prostě mít men přesně na míru.

Používej zápěstí ty dřevo!

Jdeme dál - co takové rukavice? Kote by měly umožnit ohýbat ruce v zápěstích snadno a lehce. Proto místo, kde se rukavice ohýbá, by mělo být přesně tam, kde máte zápěstí. Pokud tohle místo bude až za vaším zápěstím nebo před ním, nebudete moct zápěstí správně používat a to je v Kendó velký problém, protože veškeré seky je třeba provádět a dokončovat právě švihnutím zápěstí (te-no-uči). Bez něj budete muset seky rvát lokty a rameny, budou příliš pomalé, příliš velkou silou, budou nepřesné a budou špatně "přistávat" na cíli. Bude vás to také nutit se předklánět v momentu zásahu. Odžiwazy, jako třeba kaeši nebo suriage půjdou dělat jen velmi obtížně. Stane se z vás "sekerník" a častý cíl pro senseje, když bude chtít ukázat názorný příklad toho, jak se to nemá dělat a taky vám nikdo nebude chtít dělat motodačiho.

Příliš vysoké dó nebo příliš široké znemožní volný pohyb vašich paží a opět to bude mít negativní vliv na postoj.

A našlo by se toho víc - například příliš tenký men (nebo starý a vybouchaný) v horní části bude způsobovat, že zásahy pro vás budou bolestivé. Nevědomky tak budete zaklánět hlavu ,aby soupeřův šinaj dopadal na mřížku, nebo při nácviku ai-menu budete uhýbat hlavou. Strach z bolesti může také změnit styl vašeho boje (budete zbytečně panikařit při soupeřově útoku). A třeba přiliš dlouhá hakama vás donutí uvázat jí příliš vysoko (abyste si o ní nezakopávali) a to vám zase znemožní správně dýchat a tak se rychle vyčerpáte (a již obligátně to změní držení těla). Starší meny se dělaly s ocelovou mřížkou, která byla dost těžká, to zase může způsobit předklánění/zaklánění (hlavně při pohybu). Problém je i příliš těsný men (špatné prokrvení, bolesti hlavy a krku…), nebo naopak příliš volný. Pokud nosíte brýle, měla by mřížka být trochu vypouklejší dopředu.

Problémy s bógu způsobující špatné cvičení se hodně týkají těch, co nemají bógu svoje, ale používají nějaké erární, které jim poskytl jejich klub. To samozřejmě bylo obvykle vyrobeno pro jinou osobu a tak nemusí na vaše tělo správně padnout. Zapřemýšlejte o tom a pokud máte pochybnosti, zkuste dotyčnou část výstroje na nějakou dobu vyměnit a zkuste rozpoznat, jestli se vám cvičí lépe. A samozřejmě využijte zlaté pravidlo AYS (Ask You Sensei), pan učitel vám jistě rád poradí. Koneckonců ten chudák má jen jedny nervy a rád si ušetří problémy se zachraňováním vašeho příšerného cvičení :-D


V situaci, kdy víte, že erární nebo půjčené bógu pro vás není vhodné (a upřímně - to je téměř vždycky), se s ním nespokojte a pořiďte si co nejdříve svoje vlastní, které vám bude sedět zcela přesně na míru. Nebo aspoň ty části výstroje, které vám nesedí. Můžete namítat, že nové bógu je drahé, ale a) dnes už bógu stojí hodně málo ve srovnání s tím, kolik stálo třeba před 10 - 15 lety a b) úsilí, které vynaložíte na pořízení bógu bude určitě mnohem menší než to, které byste později museli vynaložit na odstranění špatných návyků při cvičení.

No a něco pro Iaidisty

Vysledoval jsem tři problémy, které může způsobit špatné vybavení:

Meč je příliš krátký - díky tomu zleniví vaše levá ruka (a tím i celá levá půlka vašeho těla), protože meč v pohodě vytáhnete, aniž byste se museli příliš obtěžovat nějakým sajabiki. Jenže sajabiki, kromě toho že vám umožní vytáhnout meč, má také vliv na vaší rovnováhu - když pravou rukou tasíte meč a sekáte, právě levá ruka provádí sajabiki a to švih toho seknutí kompenzuje protipohybem a pomůže vám udržet dobrý postoj. Při tasení v pohybu nebo v otáčení to je ještě markantnější. Sajabiki se dá asi trochu "nafejkovat", ale málokdo má vůli dělat to, když "nemusí".

Meč, který je příliš dlouhý (tohle jsem ještě neviděl, většinou mají lidi opačný problém), zase způsobí, že se při tasení budete muset předklonit, abyste ho vytáhli. Rovnováha v čudu a už se vezete v problémech a chudákovi panu sensejovi z vás zase zešediví další vlas.

A je toho víc, meč který je na vás moc těžký opět změní držení vašeho těla, nevhodné prohnutí (sori) zase nadělá paseku v technice, špatně usazené menuki (takový ty ozdoby v rukojeti) nebo cukamaki (oplet) změní místo, kde bystě měli meč držet a vaše technika seku už tuplem půjde do kopru... Je zkrátka extra důležité pořídit si meč, který přesně sedne vašemu tělu a vybírat opravdu pečlivě.

Pokud máte hliníkové nebo slitinové iaitó (čepel je občas dost měkká a neudrží tvar), občas si prověřte že je čepel rovná a nepřekroucená (když vám meč pěkně sviští je supr pocit jen do té doby, než zjistíte, že to celou dobu držíte blbě a sviští to, proto že je čepel nakřivo). Narovnat jí by němělo být moc těžké.

Špatný materiál obi - saja měla v obi dobře klouzat a měli byste být schopní saju bez nějakých větších obtíží levou rukou posouvat od pupku až na záda. Pokud to jde ztuha (obi jakoby lepí), máte problém, místo používání sajabiki se budete předklánět nebo uklánět do stran, to vás samozřejmě zase rozhodí a zpomalí a zkušebním komisařům a rozhodčím na taikai budou u vašeho jména naskakovat další a další mínusy, protože přesně na tohle čekají, až jim tam někdo takový přijde :-D

Zkuste se zamyslet, jestli něco z toho, co jsem tu uváděl, není zrovna náhodou váš problém. Identifikace problému je první krok k jeho odstranění.

Poradil bych vám, abyste si radši pořádně a přehnaně pedantsky vybírali vybavení a radši si připlaťte za lepší možnost adaptace na požadované rozměry a další atributy. Buďte nároční a dejte si načas, dodavatele výstroje anebo výrobce meče pořádně terorizujte a nedejte mu pokoj, dokud nedodá přesně to, co potřebujete.

Nahradit vybavení je určitě výrazně snazší než opravovat špatné návyky, které způsobilo to nevhodné.

Napadá vás něco dalšího?

Já jdu hned zítra objednávat nové obi (to staré se stejně nějak zkrátilo za těch posledních pár let :-D) a chtělo by to asi i nový men...


Mr.Tvola
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama